Francesco Hayez ve Öpücük – İtalyan Romantizmi

- Okuma süresi: 3 dk, 18 sn

Francesco Hayez (10 Şubat 1791, Venedik – 21 Aralık 1882, Milano)

10 Şubat 1797 doğumlu, 19. yüzyıl İtalyan Romantizmi’nin önemli ressamlarından olan Hayez oldukça fakir bir aileden geliyordu. Yine de çizime hep meraklı olan sanatçı Accademia di San Luca’da eğitim aldıktan sonra 1814’e kadar Roma’da kaldı.

Buradan Napoli’ye taşınıp Joachim Murat’a çalıştı. 1850’de Brera Akademesi’nin başına atandı. Sanatçı tarihi resimler ve politik eleştirileriyle, düzgün ve detaylı portreleriyle tanınsa da genelde eserlerine imza ve tarih atmazdı, eserin çizildiği günlere değinmezdi.

Öpücük (The Kiss – il Bacio)

1859 yılında tuval üzerine yağlı boya olarak çizilen Hayez’in en ünlü tablosudur. İtalyan Romantizm ruhunu oldukça güzel yansıtmaktadır. Tabloda birbirine tutkulu şekilde (belki biraz da aceleci şekilde) kucaklaşan, öpüşen bir çift resmedilmiş.

Erkek sanki her an gitmek için hazırlanıyor gibi ayağını merdivene koymuş şekilde, kız ise geriye doğru eğilmiş bir pozisyondadır. Gölgenin veriliş şekli kapı önünde oldukları izlenimini vermektedir.

Erkeğin kafasındaki şapka onun yüzünün görünmesini engeller. Kadın bu öpüşün kısa süreceğini ve adamın kısa bir süre sonra gideceğini hissediyormuş gibi elini hafiften erkeğin omuzuna koymuştur. Tablonun odağı, kompozisyonun merkezinde resmedilen öpüşen çift olsa da, bu çiftin kimliği belli değildir.

İl bacio (The Kiss), 1859, Brera Sanat Galerisi, İtalya

Yakından bakarsak eserin sol alt köşesinde bir gölge görülür. Bu kişinin gözetleyici, gelen veya giden birisi olduğu tartışılmaktadır. Ayrıca kıyafetlere ve arka plandaki mimariye bakıldığında resmin 19. yüzyılda yapılmasına rağmen 14. yüzyılı yansıttığı düşünülebilir.

Tablo hakkındaki bir diğer durum ise; eserin 1859 yılında biten Fransa ve İtalya arasındaki bağımsızlık savaşı olduğu yorumudur. Karakterlerin kıyafetlerinin renklerine bakıldığında bu da desteklenebilir bir teori gibi gözüküyor.

Hayez’in eserlerinin siyasi yorumlar içerdiği fikrini destekleyen diğer eser de sanatçının öteki Öpücük’leridir. 1861 yılında yaptığı tabloda kadının elbisesi beyazdır. Bu yıl aynı zamanda Roma’nın İtalya’nın başkenti olduğu yıldır.

Tabloya baktığımızda 1859’daki versiyondan farklı olarak çift daha uzak ve loş denebilecek bir ışıkta durur. Solda gözüken sütunun aşağısındaki kişi yine oradadır, üstelik daha nettir.

The Kiss, 1867, özel koleksiyon

Işık bu sefer tam soldan verilmiştir, gölgeleri uzatmıştır. Resmedilen ana daha uzak bir noktadan tanıklık etmemiz dolayısıyla çevreyle ilgili daha çok şey öğrenmiş bulunuruz.

1867 yılındaki versiyonda ise Hayez’in siyasi atıfları oldukça belirginleşmiştir. Adamın kırmızı tayt, yeşil şapka ve ceketin yakası, kadının ise mavi elbisesi iki ülkenin bayrağının renkleridir.

Yine adamın acelesini belli eden bir bacağını merdivene koymuş hali bu eserde daha belirgindir. Diğer dikkat çekici özellik de merdivenlere atılmış beyaz örtüdür. Bu da Hayez’in göndermelerinden olduğu düşünülebilir.

Beyaz veya gümüş hayatı, saflığı, masumiyeti, sevinci ve hayatı temsil eder. Buna göre beyaz örtü bu çiftin temizliğini açıklıyor olabilir. Sol kısma da bir sütun yerine kemer altı ve bir bodur sütun koyulmuş, yine gölgelenen kişi belirtilmiştir.

Öpücük kendisinden sonra, özellikle İtalya’da, birçok çalışmayı etkilemiştir. 1920’lerde sanat yönetmeni ve İtalya’nın önde gelen çikolata üreticilerinden Perugina, Öpücük’ten esinlenerek Baci çikolatası için üzerinde sevgililerin resminin olduğu mavi renkli kutuyu tasarlamıştır.

Kaynakça

Sanat Tarihi Ansiklopedisi – Gina Pischel
Sanatın Öyküsü – E.H Gombrich

Ankara Üniversitesi, Sanat Tarihi 3. Sınıf öğrencisi. Rönesans'a ve bilime olan düşkünlüğüm ile yazıyorum. Zevkle okumanız, sanatı sevmeniz dileğiyle. İletişim: kivilcim_sengul@hotmail.com

Yorum Yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir