Hilekarlar - Michelangelo Merisi da Caravaggio | Tarihli Sanat

Hilekarlar – Michelangelo Merisi da Caravaggio

- Okuma süresi: 2 dk, 33 sn

Hilekarlar

Michelangelo Merisi da Caravaggio; ”Hilekarlar” 1594.

Barok dönemde yapılan bu muhteşem eserde iki kumarbaz, saf bir genci kandırıyorlar…

hilekarlar

Resimde ifadeler, üslup, renkler ve gölge ışık oyunları çok başarılı. Ancak onu zamanının ötesine taşıyan başka bir özelliği var. Şimdi figürlere ve detaylara çok dikkatli bakın. Eserin bizim bakış açımızla en solunda yer alan siyah giyimli genç kandırılmak üzere… Kartları beceriksizce tuttuğu ustaca betimlenmiş.

Figürler

Onun yanında saf gence yardım etme vaadi ile duran figür, karşısında oturan ortağına parmaklarıyla üç işareti yapıyor. Eldivenlerinin parmak uçları yok ancak bu bir fakirlik belirtisi değil. Bu delikler sayesinde kumarbaz ortaklar birbirlerine işaret veriyor ve kağıtların sayılarını, renklerini ve şekillerini birbirlerine iletiyorlar… Böylece rakamını verdiği kartın aynı zamanda kupa, maça, sinek veya karo olduğunu işte bu şekilde belirtiyor.

hilekarlar

İşareti alan ortak ise bir yandan kurbanından gözünü ayırmazken bir yandan da belinden uygun kartı çıkarıyor. Yüzünde gergin ama ustaca bir ifade var. Bu ustalık hem kumarbaza hem de ressama ait.

hilekarlar

İkilemler

Şimdi gelin bir daha uzaktan bakalım resme. Sadece bir kumarbazlık yok burada. Caravaggio bize başka bir şey anlatılmak istiyor. Anlatmak istediği şey ise masumiyetin ve günahkarlığın ikilemi… Bir şey fark ettiniz mi ? Eserde karşılıklı duran iki genç aynı kişi.

Biri diğerinin yansımasını oluşturuyor. Zamanla masum olan günahkara evriliyor. Caravaggio bu eserden sonra bu tekniği başka eserlerinde de kullanmıştır ama en meşhuru ve en mükemmeli bilinen son eseri olan”Davud ve Golyat”dır.

Etkisi

Caravaggio’nun Hilekarlar adlı eseri çıktığı döneme de damga vurmuştur. Bir çok kişi gerçek hayatın içinden bu kadar etkileyici ve gerçek konulu bir resim görmeye alışık değil. Burada basit bir hile sahnesi görmüyoruz. Burada hem teknik hem de kurguda zıtlıklarla kurulu bir düzen görüyoruz.

Barok resim sanatının en önemli özelliklerinden olan güçlü gölge-ışık kullanımı burada da oldukça etkili kullanılmış. Caravaggio’nun kilise için yaptığı bu resim günahın, günahkarlığın, iyiliğin, masumiyetin ve saflığın bir döngüsünü yansıtıyor.

İLGİLİ : Michelangelo Merisi da Caravaggio – Meryem’in Ölümü

İLGİLİ : Şüpheci Thomas Eseri – Caravaggio

Dönemin güçlü sanat destekçisi Kardinal Del Monte bu eserden çok etkilenip Caravaggio’yu saraya almayı kabul etmiştir ve destekçisi olmuştur.

Eseri ise kendisi için alan Kardinal Del Monte onu evinin baş köşesine asmıştır.

Okuduğunuz için teşekkür ederim. Umarım beğenirsiniz. Sanatla kalın.

Kaynaklar :

Caravaggio ArtBook

Gombrich ”Sanatın Öyküsü”

Stephen Smith ”Michelangelo Merisi Da Caravaggio”

Batı Sanatı ve Modern Sanatlar Ders Notlarım.

Adnan Turani ”Dünya Sanat Tarihi”

Celil Sadık, Pamukkale Üniversitesi Sanat Tarihi bölümü mezunu, İletişim : celilsadk02@gmail.com , Twitter : @SanatnTarihi

Yorum Yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir